Spørgsmål til vaskekælder, arbejdsdag, salg eller andet? Find svar på de mest almindelige spørgsmål her.

 

Q: Hvordan kommer jeg i kontakt med bestyrelsen?

A: Du kan skrive til os bestyrelsen@ahornsgade6.dk, vi vender hurtigt tilbage.

Q: Hvordan kommer jeg i kontakt med viceværten?

A: Vores vicevært Jan kan kontaktes på hverdage på tlf. 26 74 93 53, eller fanges på facebook i foreningens grupperum.

Q: Min radiator virker ikke/ der er koldt i min lejlighed?

A: Der slukkes for fjernvarmen fra ca. maj til oktober, alt efter temperaturen. Hvis det kun er én af dine radiatorer der ikke virker, så kan termostaten sidde fast. Ring til vores vicevært, Jan og hør hvordan du ordner den.

Q: Jeg har mistet min ekstranøgle, hvad gør jeg?

A: Hvis der er tale om nøglen til din lejlighed, kan du få lavet en kopi nede på Nørrebrogade. Hvis du skal bruge en ekstra nøgle til hoveddøren i din opgang, så kontakt bestyrelsen – der er tale om en systemnøgle, og en ekstra koster ca. 250 kr.

Q: Jeg har brug for et nyt navneskilt på min dørtelefon, hvad gør jeg?

A: Navneskilt til dørtelefon kan printes ud fra foreningen skabelon: navne-til-doertelefoner

Q: Hvilke fællesarealer er der i foreningen?

A: Foreningens fællesarealer består af gården, en cykelkælder, et barnevognsrum samt vaskekælderen.

Q: Hvor finder jeg foreningens husorden?

A: Foreningens husorden er vedtaget på generalforsamlingen, og kan findes på hjemmesiden (www.ahornsgade6.dk).

Q: Hvordan fungerer vaskekælderen?

A: Vaskekælderen er åben fra 9-21 i hverdage og 9-19 lørdag-søndag. Vi har i 2015 købt helt nye maskiner: to vaskemaskiner og to tørretumblere – og håber i vil passe godt på dem, ved at tømme støvfiltre mm. efter hver tørring. Man booker maskinerne i kalenderen, som ligger på bordet dernede. Respektér venligst åbningstiderne.

Betalingssystem: Vi kører med et stregsystem, hvor man sættet én streg hver gang man bruger én maskine. Streglisten hænger overfor maskinerne på væggen. Priserne er pt. 10 kr. pr. vask og 10 kr. pr. tørring. Pengene trækkes halvårligt via boligafgiften i juni og december.

Q: Hvordan fungerer den halvårlige arbejdsdag, og hvad hvis jeg ikke kan deltage?

A: I foreningen har vi to årlige arbejdsdage, som afholdes første lørdag i maj og oktober. Der gøres opmærksom på arbejdsdagen nogle uger i forvejen. Alle andelshavere betaler 100 kr. om måneden via huslejen til posten ‘pligtarbejde’ – penge man får igen hvis man deltager i arbejdsdagene. Denne model blev besluttet i tidernes morgen, og herved er der ingen sure miner hvis folk ikke kan eller vil deltage i arbejdsdagene.

I praksis fungerer det således: Hvis man deltager i den ene af de to arbejdsdage får man halvdelen (600 kr.) igen, hvis man deltager i begge får man det fulde beløb (1200 kr.) igen. Beløbet modregnes boligafgiften i december. Vær opmærksom på at ved fraflytning inden årets udgang, går pligtarbejdet tabt. Beløbet som modregnes boligafgiften i december, kan aldrig overstige det den enkelte andelshaver har indbetalt.

Q: Jeg er ny i foreningen, hvordan får jeg et loftrum?

A: Der hører ikke et fast loftrum med når man køber en andel i foreningen. Der er dog netop nok loftrum til alle, men disse er af varierende størrelse. Ønsker man som ny andelshaver et loftrum, skal man kontakte bestyrelsen via mail. Ønsker man som nuværende andelshaver et større loftrum, kan man ligeledes skrives op til dette. Bestyrelsen administrerer loftrummene efter bedste skøn, og generelt tildeles de store loftrum til de store lejligheder.

 Q: Jeg ønsker at bygge om, hvem skal jeg søge om tilladelse?

A: Andelshavere er berettiget til at foretage forandringer i boligen. Inden ombygningen påbegyndes skal den anmeldes til bestyrelsen pr. mail. Send os en beskrivelse af ombygningsplanerne, samt en før og efter tegning. Nogle ombygninger kræver yderligere byggetilladelse fra Københavns kommune inden de påbegyndes. Dette indbefatter bl.a. ændring af bærende vægge, afløbsændringer, flytning af køkken til et andet rum, etablering af nyt wc-baderum og ved ændring af toilet til wc-baderum.

Som andelshaver har du selv ansvar for at undersøge, om din planlagte ombygning kræver byggetilladelse eller ej. Dette gør du på Københavns kommune – byg og teknik’s hjemmeside.

Kommunen tilbyder endvidere gratis vejledning om netop din byggesag pr. telefon, mens en eventuel ansøgning om byggetilladelse foregår digitalt. For andelsboliger kræver kommunen en fuldmagt fra bestyrelsen, som skal godkende ombygningsplanerne i henhold til foreningens interne regler, inden kommunen behandler din byggetilladelse. Som andelshaver afholder du selv alle udgifter til kommunen, inkl. gebyr for behandling af byggetilladelsen.
Husk at indsende dokumentation på byggetilladelsen, samt en evt. ibrugtagningstilladelse, til bestyrelsen.

Mens byggearbejdet står på henstiller vi til foreningens husorden og almindelig hensyn til dine naboer, samt at byggeaffald ikke stilles i opgangene eller foran bygningen. Har du spørgsmål til ovenstående, så kontakt bestyrelsen pr. mail: bestyrelsen@ahornsgade6.dk .

Q: Må jeg fremleje min lejlighed?

A: Ja – men kun hvis bestyrelsen godkender det. Det kan kun godkendes når en andelshaver af særlige grunde midlertidigt må fraflytte sin bolig for en kortere periode. Bestyrelsen skal endvidere godkende betingelserne for fremlejemålet. Den fraflyttede andelshaver skal fortsat betale den månedlige boligafgift til administrators kontor.
Du kan finde detaljerne i foreningens vedtægter §12. Kontakt bestyrelsen for hjælp når du skal fremleje.

Q: Hvordan fungerer foreningens ventelister?

A: Vi har to ventelister, en intern venteliste og en ekstern venteliste. Når en andelshaver ønsker at sælge sin andel vil andelen blive udbudt på ventelisterne. Personer på den interne venteliste har førsteret i forhold til personer på den eksterne liste. Send en mail til bestyrelsen for at blive opskrevet på ventelisten.

Den interne venteliste er for nuværende andelshavere som ønsker en større/anden andel. Denne venteliste bygger på beboeranciennitet, således at den som har boet længst i andelsforeningen går forud for senere tilflyttede.

Den eksterne venteliste tillader nuværende andelshavere at opskrive én person med tilknytning til andelshaveren. Den, der først er opskrevet på ventelisten, går forud for de senere opskrevne. De opskrevne på den eksterne venteliste skal årligt bekræfte at de stadig ønsker deres plads. Det gør man ved at svare på en mail bestyrelsen sender ud i januar.

Generelt gælder at man skal være opskrevet på ventelisten INDEN en andel udbydes til salg, for at få fortrinsret til at købe andelen. Procedurer omkring ventelister er nøje defineret i foreningens vedtægter (§14).

Q: Jeg ønsker at sælge min andel, hvad gør jeg?

A: Proceduren ved salg af andelsbolig er fastlagt ved vedtægterne og skal gå igennem bestyrelsen – du kan altså ikke uden videre frit sælge din andel til hvem du vil. Du kan læse mere om procedurerne i dokumentet: ”Vejledning om salg i Foreningen” her på siden. Vær opmærksom på at et salg ofte tager 2-3 måneder fra du gør bestyrelsen opmærk på at du ønsker at sælge og til at du modtager købesummen på din bankkonto.